lördag 10 juni 2017

Kalkbrottsdagarna 2017

Vi är på väg ner 65 miljoner år i Limhamns kalkbrott, sist jag var där nere var en höst för några år sedan. Idag var det betydligt varmare där nere. Fascinerande med de gräddvita stenväggarna och se skiftningar med de olika lagerna och flinta insprängt.
Min släkthistoria då jag har haft släkt som arbetat på kalkbruket och bott i området Stormby där arbetarna hade sina landlotter under Frans Suells den y. 



Underbar vit natur och grodor och paddor som hördes i bakgrunden.


Medans de andra hade ögonen på fåglar hade jag ögonen på marken, som vanligt. Sökte efter fossiler och småkryp, fotograferade spår efter djur och krypa. Dessa bilderna tänkte jag visa för min barngrupp på förskolan på måndag.

Malmös minsta vattenfall och en av två i Malmö, lite senare skulle vi i den motsatta ändan få se det största, med högre fallhöjd.
Grundvatten och öresundsvatten var det som läkte in.

Inga kommentarer: